Хомич Ірина Валентинівна

Вчитель-логопед

Кваліфікаційна категорія "спеціаліст вищої категорії"

Педагогічне звання "Вчитель-методист"

Педагогічний стаж- 12 років


Завдання логопедичної роботи в ДНЗ з дітьми дошкільного віку, що мають недоліки мовленнєвого розвитку:

• Розвиток рухливості органів артикуляційного апарату.
• Розвиток фонематичних процесів.
• Розвиток дрібної моторики.
• Усунення вад звуковимови.
• Збагачення словникового запасу.
• Вдосконалення граматичної сторони мовлення.
• Підготовка до навчання грамоти.

Форми роботи:


• Фронтальні логопедичні заняття.
• Індивідуальні логопедичні заняття.
• Групова та індивідуальна робота з дітьми

/Files/images/logoped/изображение_viber_2020-11-18_09-57-04.jpg /Files/images/logoped/изображение_viber_2020-11-18_09-57-0.jpg /Files/images/logoped/изображение_viber_2020-11-18_09-57-06.jpg /Files/images/logoped/изображение_viber_2020-11-18_09-57-1.jpg /Files/images/logoped/изображение_viber_2020-11-18_09-57-12.jpg

Форми взаємодії з батьками:


1. Батьківські збори. Проводяться у вересні, січні, травні. На зборах вчитель-логопед знайомить батьків з нормативними документами, програмами, з досягненнями дітей та труднощами у корекційному процесі.
2. Індивідуальні консультації вчителя-логопеда. В ході , яких батькам надаються індивідуальні поради щодо поліпшення мови або розвитку пізнавальних (психічних) процесів дитини.
3. Поради логопеда в інформаційному осередку логопедичного кабінету та груп старшого дошкільного віку які складаються з різноманітних професійних консультацій, порад, рекомендацій з матеріалів для практичного використання вдома та під час занять з дітьми.
4. Анкетування батьків дозволяє уточнити стан їх зацікавленості у розвитку дитини, визначити їх потреби, з'ясувати чи задоволені вони корекційним процесом.
5. "Домашні логопедичні зошити", які складені для індивідуальної роботи з дітьми. Вони допомагають батькам закріпити набуті дитиною мовні навички та вміння. А логопеду здійснити аналіз розвитку кожної дитини і налагодити тісний взаємозв'язок між учасниками корекційного процесу.

Що необхідно знати про логопедичні групи при дошкільних закладах.


1. Логопедичні групи при ДНЗ створюються органами державного управління освітою.
2. В логопедичні групи зараховуються діти 4 – 5 річного віку, які мають різні відхилення мовленнєвого розвитку, виявлені логопедом, вихователем, або лікарем дитячої поліклініки.
3. Обстеження дітей для зарахування їх в логопедичні групи проводиться такими спеціалістами: педіатром, отоларингологом, неврологом, психіатром, офтальмологом, хірургом (в разі потреби), логопедом, психологом.
4. Медичні висновки подаються на розгляд обласної психолого-медико-педагогічної комісії для вивчення даних, яка направляє в логопедичні групи відповідно до діагнозу.

Висновок ПМПК – це той основний документ, на підставі якого дитина направляється в навчальний заклад системи освіти чи заклад соціального захисту.

Коли слід звертатись до логопеда:

1) якщо у дитини не з’явилось мовлення до 2 років, або словник налічує не більше 10 слів;

2) коли дитина в 4 роки не вимовляє,або неправильно вимовляє звуки;

3) коли дитина повторює перші звуки, склади багато разів (заїкається);
4) якщодитина не запам’ятовуєвіршики, не можепереказатиказку, порушує структуру слів.

Відомості для батьків


Розумовий розвиток невіддільний від мовленнєвого, тому розвивайте в своїй дитині всі психічні процеси: мовлення, увагу, пам'ять, сприйняття. Говоріть з дитиною правильно, чітко, виразно, інтонаційно. Розказуйте і показуйте дитині про навколишній світ (вона запам’ятає). Найкращий мовленнєвий матеріал – це потішки, віршики, пісеньки, скоромовки. Розглядання малюнків в книжках – прекрасний посібник для мовлення. Але не перевантажуйте дитину інформацією, не прискорюйте її розвиток.
Як правило, мовлення зв’язане з дрібною моторикою. Що краще розвинені пальчики, то краще розвинене мовлення. Тому, розвивайте м’язи рук дитини, нехай спочатку це буде масаж пальчиків («Сорока, ворона дітям кашку варила»), потім ігри з дрібними предметами: шнурування, застібування ґудзиків, ігри з мозаїкою, ліплення та ін.
Якщо ви помітили, що ваша дитина ліворука – то це не відхилення, а індивідуальна особливість дитини і переучувати її не можна. Це може спричинити невроз і заїкуватість.
Кожна дитина поступово опановує фонетичну систему рідної мови і на цьому шляху робить багато помилок: плутає, замінює, спотворює або пропускає звуки. Частіше за все у дітей страждають свистячі звуки ( с, з, ц ), шиплячі ( ш, ж, ч ) та сонорні ( л, р ). Це природно до досягнення дітьми 4-5 років, коли закінчується формування правильної звуковимови. Та часто буває так, що з різних причин дошкільник і в 5-6 років самостійно не може засвоїти вимову певних звуків. Як показує практика, такій дитині обов"язково потрібна допомога фахівця, бо самокорекція порушеної звуковимови може проходити довго і важко, а може взагалі не дати позитивного результату.
Заняття в традиційному розумінні рекомендується проводити з дитиною 3 рази на тиждень. Як правило, їх проводить вчитель-логопед. Закріплення матеріалу, тобто домашні заняття з допомогою батьків - двічі на день по 10-15 хвилин. Це може бути артикуляційна гімнастика, повторення відпрацьованого мовленнєвого матеріалу ( слів, речень, віршованих текстів, приказок ), переказ тексту, робота за картинками тощо. У роботі з дитиною важливо враховувати індивідуальні особливості. Правильно починати з легких завдань, поступово переходячи до більш складних. Успіх у виконанні простих вправ сформує в дитини впевненість у своїх силах, підвищить мотивацію, сприятиме формуванню в дитини позитивного ставлення до занять. Логопедична робота -це підйом по сходинках. Кожне заняття нова сходинка, на яку можна піднятись лише тоді, коли впевнено стоїш на попередній.
У роботі з корекції звуковимови можна виділити декілька етапів. Спочатку дитина вчиться правильно вимовляти ті чи інші звуки ізольовано, потім у складі та слові. Слова слід добирати такі, у яких дитина всі звуки, крім того, що виховується, промовляє правильно. Надалі відпрацьовується мовленнєвий матеріал у словосполученнях та реченнях, потім у віршованих та прозаїчних текстах.
Складання текстів разом з дорослим розвиває уяву, фантазію, мовлення, допомагає дитині зняти з себе обмеження, дає можливість актуалізувати свої знання, почуття.
Отже, шановні батьки, від вас залежить майбутнє ваших дітей. Якщо у дитини є проблеми з мовленням, то краще буде, якщо вони одержать комплексну допомогу фахівців, які допоможуть якісно поліпшити або виправити складові мовленнєві порушення.

10 ПРОСТИХ ПОРАД

ВЧИТЕЛЯ- ЛОГОПЕДА БАТЬКАМ

Мова дитини розвивається під впливом мови дорослих і значною мірою залежить від достатньої мовної практики, нормального соціального і мовного оточення, від виховання і навчання, які починаються з перших днів її життя.

1. Розмовляйте зі своєю дитиною під час всіх видів діяльності, таких як приготування їжі, прибирання, одягання-роздягання, гра, прогулянка і т.д. Говоріть про те, що ви бачите, що робить дитина, що роблять інші люди і що бачить ваша дитина.
2. Говоріть, використовуючи ПРАВИЛЬНО побудовані фрази, речення. Ваше речення повинне бути на 1-2 слова довше, ніж у дитини. Якщо ваша дитина поки що висловлюється тільки однослівними реченнями, то ваша фраза повинна складатися з 2 слів.
3. Задавайте ВІДКРИТІ питання. Це стимулюватиме вашу дитину використовувати декілька слів для відповіді. Наприклад, говоріть «Що він робить?» замість «Він грає?»
4. Витримуйте паузу, щоб у дитини була можливість говорити і відповідати на питання.
5 Слухайте звуки і шуми. Запитайте «Що це?» Це може бути гавкіт собаки, шум вітру, мотор літака і т.д.
6. Розкажіть коротку розповідь, історію. Потім допоможіть дитині розказати цю ж історію вам або кому-небудь ще.
7. Якщо ваша дитина вживає всього лише декілька слів у мові, допомагайте їй збагатити свою мову новими словами. Виберіть 5-6 слів (частини тіла, іграшки, продукти) і назвіть їх дитині. Дайте їй можливість повторити ці слова. Не чекайте, що дитина вимовить їх відмінно. Надихніть дитину і продовжуйте їх заучувати. Після того, як дитина вимовила ці слова, введіть ще 5-6 нових слів. Продовжуйте додавати слова до тих пір, поки дитина не взнає більшість предметів навколишнього світу. Займайтеся щодня.
8. Якщо дитина називає тільки одне слово, почніть учити його коротким фразам. Використовуйте слова, які ваша дитина знає. Додайте колір, розмір, дію. Наприклад, якщо дитина говорить «м’яч», послідовно навчите її говорити «Великий м’яч», «Тетянин м’яч», «круглий м’яч» і т.д.
9. Більшість занять проводьте в ігровій формі. Робота з дитиною повинна активізувати мовне наслідування, формувати елементи зв’язного мовлення, розвивати пам’ять і увагу.
10. Дуже важливо вже у ранньому віці звернути увагу на мовний розвиток дитини, а не чекати, коли вона «сама заговорить».

чистомовки

/Files/images/logoped/chistomovki/117101904_969256946852515_989965784589994864_n.jpg /Files/images/logoped/chistomovki/117175357_969256720185871_1166409839052299384_n.jpg /Files/images/logoped/chistomovki/117177709_969256990185844_4607246162404176359_n.jpg /Files/images/logoped/chistomovki/117179965_969256843519192_1056195489821260712_n.jpg /Files/images/logoped/chistomovki/117247292_969256760185867_7114562347256705812_n.jpg /Files/images/logoped/chistomovki/117223301_969256603519216_1609580329370617454_n.jpg

Вправа на розвиток міжпівкульного зв'язку.

Ці вправи розвивають міжпівкульні зв'язки, синхронізують роботу півкуль, покращують розумову діяльністьсприяють поліпшенню памяті та уваги. Вправи слід виконувати щодня.

одночасно: робимо вправи руками та промовляємо слово, кожного разу прискорювати темп.

/Files/images/logoped/vpravi_na_neyro_zvyazok/123810837_3539272619500252_7759318769947046159_n.jpg /Files/images/logoped/vpravi_na_neyro_zvyazok/123917418_3539272776166903_4768428874668562424_n.jpg /Files/images/logoped/vpravi_na_neyro_zvyazok/124050190_3539272599500254_2347973146245626111_n.jpg /Files/images/logoped/vpravi_na_neyro_zvyazok/124537882_3539272689500245_1557827154548355367_n.jpg

Вправи з кінезіології.

одночасно проводити пальчиками правої та лівої руки

/Files/images/logoped/mjpvkulniy_zvyazok/08a75886cbc45cd30545192e6c1f6b2a.jpg/Files/images/logoped/mjpvkulniy_zvyazok/b8ccd83892bfd63a792d2e1a35549fdd.jpg /Files/images/logoped/mjpvkulniy_zvyazok/a6edc4061622eb2e2243fb9caad781dc.jpg /Files/images/logoped/mjpvkulniy_zvyazok/6f18c57d217fbd8a1802afac481a778b.jpg /Files/images/logoped/mjpvkulniy_zvyazok/b8ccd83892bfd63a792d2e1a35549fdd.jpg

Артикуляційна гімнастика

Губи й зуби зімкнуті. З напруженням витягнути вперед губи трубочкою. Утримувати їх у такому положенні, рахуючи до п'яти.

Дуже заздрю я слону: А тепер їх відпускаю

Губи хоботом тягну. І на місце повертаю.

Сопілка

Ця вправа готує артикуляційний апарат до постановки звуків [У], [Ш], [Ж], [Ч].

Мета. Зміцнювати м'язи губ, закріплювати зоровий контроль за їхнім положенням.

Зміст: зуби зімкнені. Витягнути губи вперед, утворивши посередині отвір. Утримувати 10-15 с.

Методичні рекомендації. Стежити, щоб дитина не відкривала рот.

Млинці

Вправа готує артикуляційний апарат до постановки звуків [Л], [С], [3], [Ц], [Ч], [Ш], [Ж].

Мета. Відпрацьовувати вміння розслабити м'язи язика.

Зміст: трохи відкрити рот, спокійно покласти язик на нижню губу і, поплескуючи по ньому губами, вимовляти склади: пе-пе-пе... Виконувати 10-15 с.

Методичні рекомендації

1. Стежити, щоб нижня губа не заверталася.

2. Язик широкий, його краї торкаються куточків рота.

3. Поплескувати язик губами треба кілька разів на одному видиху. Стежити, щоб дитина, повторюючи склади, не затримувала дихання. Проконтролювати виконання можна так: піднести ватку до рота малюка — якщо він правильно робить вправу, ватка відхилятиметься. Водночас ця вправа допомагає відпрацьовувати спрямований видих.

Фарбування

Ця вправа готує артикуляційний апарат до постановки звуків [Р], [Ч], [Ш], [Ж].

Мета. Відпрацьовувати рухи язика вгору, поліпшувати його рухливість.

Зміст: трохи відкрити рот і "погладити" кінчиком язика рухами уперед-назад тверде піднебіння.

Методичні рекомендації

1. Губи й нижня щелепа мають бути нерухомими.

2. Стежити, щоб кінчик язика сягав внутрішньої поверхні верхніх зубів під час руху вперед і не виходив за межі рота.

Смачне варення

Готує артикуляційний апарат до постановки звуків [Л], [Р], [Ч], [Ш], [Ж].

Мета. Розвивати рухливість м'язів язика, відпрацьовувати рух угору широкої передньої частини язика.

Зміст: запропонувати дитині уявити, що вона їла варення: "Воно дуже смачне! У тебе замазалася верхня губа, злижи язиком варення з верхньої губи. Отак". Передній край широкого язика рухається по верхній губі згори вниз. (Повторити 10 разів).

Методичні рекомендації

1. Стежити, щоб працював лише язик, а нижня губа не "допомагала", не "підсаджувала" язик угору, — вона має бути нерухомою (можна притримувати її пальцем).

2. Язик має бути пласким, його бічні краї торкаються куточків рота.

3. Якщо вправа не виходить, варто повернутися до вправи "Млинці". Тільки-но язик стане розпластаним, потрібно шпателем або маленькою ложечкою підняти його.

Показ батькам різних прийомів корекційної роботи з дітьми — важливий вгору й завернути на верхню губу. аспект співпраці логопеда з родиною.

Логоритмічні заняття вчителя -логопеда та музичного керівника.


Заняття з розвитку мовлення в старшій групі


Підгрупова робота з дітьми


Скарбничка порад для батьків

Усебічний розвиток правильного мовлення

Мабуть, кожну родину, де росте малюк, непокоїть питання, як забезпечити повноцінний розвиток дитини в дошкільному віці в цілому та мовленнєвий розвиток зокрема.

Словник кожної людини поділяється на пасивний і активний. Активний словник охоплює слова, які людина не тільки розуміє, а й повсякденно використовує. Пасивний словник – це слова, які людина розуміє, але не завжди вживає. Пасивний словник завжди більший за активний.

Активний словник малюка постійно збільшується, він становить:

До 1 року 6 місяців – 10 – 15 слів;

У кінці 2 року – 300 слів;

У кінці 3 року – 1000 слів;

4 роки – 2500 слів;

У 5 років – 3500 слів;

У 6 років – 4000 слів;

У 7 років – 4500 слів.

Пропоную вам таблицю, у якій наведено орієнтовний порядок засвоєння дітьми звуків нашої мови.

Вік дитини Звук мовлення
Від 1 до 2 років А, О, Е, М, П, Б
Від 2 до 3 років У, І, И, Т, Д, В, Ф, Г,К, Х, Н, Й
Від 3 до 4 років С, З, Ц
Від 4 до 5 років Ш, Ж, Ч, Щ
Від 5 до 6 років Л, Р

Найбільш поширеними випадками порушень вимови звуків є такі:

1.Призубна вимова шиплячих звуків – кінчик язика звужений і не займає нормального верхнього положення, трохи опущений і впирається в зуби (туба-шуба, тапка- шапка).

2.Шепелява, міжзубна вимова шиплячих звуків – кінчик язика просувається між верхніми і нижніми зубами (кіссска-кішка, миссска-мишка).

3.Пом’якшена вимова шиплячих звуків (жжяба- жаба, етажжєрка- етажерка).

4.Заміна у вимові звуків Ш і Ж звуками С і З (суба-шуба, зук-жук),

Звука Ж звуком Ш (шук-жук, шаба-жаба),

Звука Ч звуками С,Ц,Ш (совен, цовен,шовек – човен).

5. Пропуск звука Р під час вимовлення слів ( коова- корова, ак-рак);

Заміна звука Р іншими звуками: Л,В,Д,Г (відло-відро, твуба-труба,пагта-парта).

Поради батькам:

· Не повторюйте за дитиною неправильної вимови звуків.

· Розмовляйте з дитиною, правильно вимовляючи слова.

· Своєчасно виправляйте неправильну звуковимову дитини.

· Якщо мовлення вашої дитини нечітке і незрозуміле для оточення, зверніться до вчителя-логопеда.

· Вірші, чистомовки, скоромовки стануть надійними помічниками у вихованні правильного і виразного мовлення вашої дитини.

Пам’ятка для батьків.


1. Тільки разом з дитячим садком можна досягти бажаних результатів у вихованні та навчанні дітей. Учитель - логопед, вихователь – ваші перші порадники і друзі вашої сім’ї. Радьтеся з ним, підтримуй авторитет.

2. Щоденно цікавтеся навчальними успіхами дитини (запитуйте: «Що ти сьогодні нового узнав?»), радійте успіхам не дратуйтесь через невдачі сина чи дочки.

3. Регулярно контролюйте навчання дитини та надавайте якщо можете відповідну допомогу. Допомога та контроль не повинні бити муштрою, настирливим моралізуванням виснажуючи дитину. Головне – збуджувати інтерес до навчання. Навчання і виховання дитини повинно проводитися за допомогою ігрових ситуацій.

4. Обов’язково відвідуйте всі заняття та збори для батьків. Якщо не можете,повідомте про це вчителя- логопеда, вихователя особисто.

5. Перевіряючи роботу дитини націлюйте на те щоб вона уміла довести правильність виконаного завдання, нанести свої приклади. Частіше запитуйте - «Чому? Докажи. А чи неможна по іншому?»

6. Сприяйте тому, щоб дитина брала участь у всіх заходах, які проводяться в групі, дитячому садку.

7. Намагайтеся вислуховувати розповіді дитини (про себе, про товаришів, про дитячий садок) до кінця. Поділитися своїми переживаннями - природна потреба розвитку.

8. Обов’язково надавайте посильну допомогу дитячому садку (організовуйте позакласну роботу: виходи до театру на екскурсії, проведення ранків, виготовлення наочних посібників, проведення занять з батьками). Якщо вчитель – логопед, вихователь не дав вам доручення, запропонуйте свою допомогу самі. Ваша допомога дитячому садку позитивно позначиться, на вашій дитині, допоможе вам оволодіти мистецтвом, виховання.

9. Важливою умовою оволодіння мистецтвом виховання є систематичне виконання рекомендацій по педагогічній самоосвіті та правильність організації життя дитини в сім’ї.

Дидактичні ігри

ГРА «З ЯКОГО ДЕРЕВА ЛИСТОЧОК?»

Мета: учити визначати кількість складів у слові, утворювати слова з першим названим складом, розвивати мовлення, фонематичний слух, любов до природи.

Хід гри.

Логопед викладає картки дерев з певною кількістю гілок, та листочки з малюнками.

Завдання розташувати на кожному дереві листочки. Дерево з однією гілочкою – слова на один склад, дві гілочки – два склади, три гілочки – три склади.

ГРА «ГУСІНЬ"

Мета: розвиток фонематичного слуху. Розвиток дрібної моторики.

Хід гри.

Дитина добавляє гусені ніжки, так, щоб наступне слово починалось на останній звук попереднього. Діти зв’язують між собою «ніжки».

ГРА «ЛОГО – ЛОТО»

Мета:розвивати слухову увагу. закріплювати вміння виділяти звук у слові, добирати слова із заданим звуком. Учити ділити слова на склади. Самостійно добирати слова із заданою кількістю складів. Розвивати логічне мислення, пам’ять.

Хід гри:

Логопед роздає дітям набір карток (кожному по 10 штук). Дає завдання:

1.Викладіть на середину столика картки у назвах яких є звук [с],[ш],[р],[л]…

Визначити місце заданого звука в слові

2. Відшукайте карточки малюнок яких починається або закінчується на голосний звук.

3. Підберіть карточки в яких є задана кількість складів.

4. Відшукайте картку за описом. Придумайте із цим словом речення, й запишіть його схему.

5.Придумай слова – ознаки на заданий малюнок.

6. Відгадуємо загадки.

ЗАГАДКИ ДО «ЛОГО – ЛОТО»

Влітку відпочивають

Взимку дітей катають. (Сани)

Дуже товсті ноги маю,

Ледве їх переставляю.

Сам високий я на зріст,

Замість рота в мене хвіст. (Слон)

Дерев’яні та довгенькі

Мають носики гостренькі.

На білому слід лишаю,

І всіх діток потішаю. (Олівці)

Літом одягається, а на зиму

Одежі цурається. (Дерево)

Красна дівиця сидить у темниці

А зелена коса на вулиці. (Морква)

Дерев’яна, розсипна,

Зверху нібито одна,

Та лукавинка на личку –

В ній – бо сховані сестрички,

Ну – бо, поміркуйте трошки,

Ще ж бо іграшка… (Матрьошка)

Можу бути чорним, білим

І солодким і гірким.

Полюбляють його всі і

Дорослі і малі. (Шоколад)

Я маленький, я гладенький,

Впав із гілки на горбок.

Як не візьмеш в козубеньку,

Тут шумітиме дубок. (Жолудь)

Костяну сорочку маю

І ніколи не знімаю.

У сорочку – костомаху

Я ховаюся від страху. (Черепаха)

То холодним, то гарячим

Вдома кожен мене бачив.

І співаю я від жару

І пускаю з носа пару. (Чайник)

Жовтенькі клубочки

Ходять біля мами квочки. (Курчата)

Дощ пройде – він підросте. (Гриб)

Кінь сталевий

Вівса не просить

Але оре і косить. (Трактор)

Він такий смугастий,

Він такий ікластий,

Найстрашніший у тайзі.

Перед ним тремтять усі,

Як роззявить пащу – ирррр…

Називають звіра … (тигр)

Дошкільний вік – це важливий етап у становленні та розвитку особистості.

На сьогодні одним із продуктивних напрямів роботи, що сприяє усебічному гармонійному розвитку дитини є використання ігор. В своїй роботі на логопедичних заняттях я використовую власні авторські ігри. Написана мною нова авторська програма націлена на впровадження ігор в корекційній роботі.

Наведені ігри спрямовані на розв’язання завдання з усіх напрямків мовленнєвого розвитку дітей:

- формування навичок зв’язного мовлення;

- удосконалення граматичної будови мовлення;

- активізації словника;

- виховання звукової культури мовлення;

- навчання грамоти.

Гра « Сонечко»

Дорослий називає слова, а дитині необхідно покласти кружечок на ліве крильце жучка, якщо заданий звук знаходиться на початку слова, на праве, якщо в кінці слова.

Гра «Метелик»

Дорослий називає звуки, якщо почує голосний звук, садить метелика на червону квітку, а якщо приголосний на синю

Гра «Куди сяде кошеня»

Дитина називає картинку визначає твердий чи м’який перший звук. Якщо перший звук – твердий , то кошеня сяде на табурет, а якщо м’який то на крісло.

Гра «Склади розповідь»

Дорослий пропонує дитині сюжетні картинки та просить дитину скласти розповідь за цими маюнками.

Гра «Визнач кількість складів»

Закрий фішками стільки кружечків, скільки складів міститься у слові.

Гра «Розсели звірів»

Допомогти новосельцям знайти свої будинки відповідно до кількості складів у слові.

Гра «Посади звірі у літак»

Дорослий просить допомогти кожному пасажирові знайти свій літак відповідно до кількості складів у слові.

Гра «Що намалювали дівчата?»

Знайди малюнки Олі й Аліси, якщо відомо, що Аліса малювала те, що починається зі звука А, а Оля, що починається зі звука О.

Пальчикова гімнастика – розвиток мовлення

Всі ми в дитинстві робили “Сороку-Ворону”, “Ладусі”, всі боялися “Рогату козу”, але повторювали її та лякали батьків. Пам’ятаєте?

Але не всі з нас знають, у чому сенс таких вправ. А виявляється і, навіть доказано вченими, що тонкі рухи пальців рук позитивно впливають на розвиток дитячої звуковимови та загальних інтелектуальних здібностей.

Можна не зупинятися на вже відомих вправах, підключити фантазію і вигадати своє маленьке оповідання або казочку.

У розділі “Пальчикова гімнастика” до кожного руху мається маленький віршик. Скористайтеся ним! Це буде корисно і для розвитку дрібної моторики, і для розвитку мовлення, і для розвитку уявлення.

А після того, як казочка розказана, можна намалювати тематичну картинку, виліпити персонажів казочки з пластиліну, зробити намисто для головного героя або допомогти йому пришити ґудзик.

Все, що ви вигадаєте – сподобається вашому малюку і сприятиме його розвитку.

Бажаю успіхів та творчого натхнення!

***

ЛІХТАРИКИ

Варіант 1.

Початкове положення: Розташувати долоні перед собою, випрямити їх та розсунути пальці. Стискати та розтискати пальці на двох руках одночасно, супроводжуючи рухи відповідними фразами.

Ліхтарики засвітилися! (випрямити пальці)

Ліхтарики потухли! (стиснути пальці)

Вправу виконувати декілька разів.

Варіант 2 (ускладнений).

По черзі стискати та розтискати пальці рук на рахунок “раз- два”.

На “раз”: пальці правої руки випрямлені, пальці лівої руки сжаті.

На “два”: пальці лівої руки випрямлені, пальці правої руки зжаті.

Спочатку виконувати вправу повільно, потім прискорювати темп. Вправу спочатку можна виконувати на рахунок, а потім рядками, що промовляються ритмічно, супроводжуючи рухи:

Вже стемніло на дворі,

Засвітились ліхтарі.

Хай ліхтарики горять,

Підуть дітлахи гулять.

КВАСИМО КАПУСТУ

Руками імітуємо відповідні рухи:

- Ми капусту шаткували!

(двічі) – прямими, напруженими долонями імітуємо рухи сокири: уверх-униз.

- Солі в неї ми поклали!

(двічі) – пальці зібрані “щіпкою”, “солимо капусту”.

- Ми капусту м’яли, дерли!

(двічі) – енергійно стискаємо пальці в кулачки, то одночасно на двох руках, то по черзі.

- Смачну моркву туди терли!

(двічі) – пальці однієї руки зжаті в кулак і здійснюють ритмічні рухи уверх-униз по долоні другої руки. Після цього міняємо руки.

МИЄМО РУКИ

1. “Миємо руки”: ритмічно потираємо долоні, наче миємо руки.

Узяли духмяне мило,

Добре руки з ним помили.

2. “Струшуємо водичку з рук”: пальці стиснути в кулачок, потім з силою випрямити їх, наче струшуючи водичку.

Полетіли від води

Бризки з рук туди-сюди.

3. “Витираємо руки”: енергійні рухи імітують почергове витирання кожної руки рушником.

Рушничок я свій беру,

Швидко ручки обітру.

НАПЕЧЕМО МЛИНЦІВ

Варіант 1.

По черзі торкатися поверхні столу тильною стороною кисті руки і долонею.

На сметані, на яйці

Тісто зробим на млинці.

Напече нам мама їх

Гаряченьких та смачних.

Варіант 2.

а) ліва рука торкається столу долонею,

права рука – тильною стороною;

б) змінюємо позиції. Тепер ліва рука торкається столу тильною стороною,

права рука торкається столу долонею.

Вправу можна виконувати на рахунок “раз-два”, або супроводжуючи рухи віршами (див. 1 варіант).

МІСИМО ТІСТО

Руками імітуємо вимішування тіста.

Тісто узяли у мами,

Його жужмили і м’яли,

Пирогів напечемо

Із сметаною з’їмо!

На перші рядки дуже енергійно стискаємо та розжимаємо руки в кулачки (одночасно і по черзі). Потім руками виконуємо рухи, наче ліпимо пироги.

ПРАПОРЦІ

Варіант 1.

Вихідна позиція:

Розташувати долоні перед собою.

Одночасно опускати та підіймати долоні, супроводжуючи рухи віршами.

Якщо дитина легко виконує ці вправи, запропонуйте їй опускати та підіймати долоні, не згинаючи пальців.

Я тримаю у руці

Кольорові прапорці.

Варіант 2 (ускладнений).

По черзі змінювати положення рук на рахунок: “один-два”.

“Один”: ліва рука випрямлена, піднята у гору, права рука – опущена униз.

“Два”: ліва рука опущена униз, права піднята у гору.

ЇЖАЧОК

Вихідна позиція.

Поставити долоні під кутом одна до однієї. Розташувати пальці однієї руки між пальцями іншої. Ворушити прямими пальчиками.

Як ти носиш, їжачок,

Так багато колючок?

ПАРОПЛАВ

Вихідна позиція.

Обидві долоні з’єднані “ківшиком”, усі пальці, крім великих спрямовані у бік “від себе”, а великі пальці підняті уверх та з’єднані – це “труба”.

Пароплав пливе по річці,

Дим з труби, немов із пічки.

ДЕРЕВА

Вихідна позиція.

Розташувати кисті рук перед собою, долонями до себе. Пальці розведені в сторони та напружені. Після виконання вправи струсити кисті рук.

Вітер залетів у гай.

Ти дерева не гойдай,

(Качати руками з боку у бік)

Дуже гілки не клони,

Щоб не тріснули вони!

(Качати руками униз – уверх,

не згибаючи пальців)

ЗАМОК

Вихідна позиція.

Долоні притиснуті одна до одної. Пальці переплести.

Далі рухами імітувати слова віршика:

Замок на двері тут висить.

(Швидко з’єднувати пальці в замок та роз’єднувати).

Хто б зміг його нам відчинить?

- Потягнули!

(Пальці зчеплені, потягнули пальці, не розчіплюючи їх).

- Покрутили!

(Посовати зчепленими пальцями від себе до себе).

- Постукали!

(Пальці залишаються у замку, постукати основами долоней одна об одну).

- Й відчинили!

(Розчепити пальці).

ЗАЙЧИК

Варіант 1.

Вихідна позиція. Вказівний та середній пальці витягнути уверх, мізинець та безіменний притиснути до долоні великим пальцем. Утримувати пальці в такому положенні на рахунок до 5-10. Вправу виконувати спочатку кожною рукою по черзі, потім – обома руками одночасно.

На зеленому лужку,

Плигав зайчик в кожушку.

Варіант 2.

Вихідна позиція (дивися варіант 1).

Згибати та розгинати вказівний та середній пальці (униз-уверх) на рахунок “раз-два”.

Варіант 3.

Вихідна позиція. Ліва рука – “зайчик”. Права рука – випрямлена долоня накриває зверху “зайчика” – це “сосна”. Потім змінюємо положення рук. Права рука – “зайчик”, ліва рука – “сосна”. Змінювати положення рук 3-4 рази.

Раптом дощ пішов з дощем,

Заховався під кущем.

КОЗА

Вихідна позиція.

Вказівний палець та мізинець випрямити. Середній та безіменний – притиснути великим пальцем до долоні. Спочатку вправу виконувати кожною рукою по черзі.

На галявині в лісу.

Дід Трохим

Кiлькiсть переглядiв: 7837

Коментарi

  • Алла Миколаївна, завідувач

    2017-01-11 09:30:49

    Професійно оформлена сторінка! Добавлено нові ігри на розвиток мовлення у дітей. Дякую, Ірина Валентинівна, за старанну та роботу!!!...

  • Галина Романівна Шевчук

    2016-05-09 18:35:24

    Ірина Валентинівна вчитель-логопед-професіонал.Відповідальна,сумлінна в роботі....

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.